Door ons getest: containerservice van Sikkens

We zijn altijd op zoek naar verbeteringen. Dit keer zochten we naar een optimalisatie binnen het logistieke bestelproces:  hoe kunnen we efficiënter materialen ontvangen, voorraadkosten verminderen, rijbewegingen (en dus CO2 uitstoot) verminderen en faalkosten verder reduceren? 

Product getest:  Containerservice van Sikkens
Waar getest:      Project 37 etagewoningen en maatschappelijke ruimte “De Weldam” in Arnhem (van Portaal)
Periode getest: 10 weken

 

Waarom deze pilot?
Het ophalen van verf en toebehoren door onze vakmannen bij de groothandel kost tijd en dus geld en willen we zoveel mogelijk beperken. Ook willen we digitale besteloplossingen zoals een webshop laten bijdragen in bestelgemak. We hebben daarom Sikkens opdracht gegeven om de containerservice die zij aanbieden als pilot in te gaan zetten om te bepalen of deze service de oplossing is en meerwaarde gaat opleveren bij grote en langdurige projecten.

 

Containerservice – hoe werkt het?
In onderlinge samenwerking is een volledige ingerichte servicecontainer op de bouwplaats geplaatst. De geïsoleerde container is voorzien van ventilatie, opslagrekken, verlichting, verwarming en uiteraard een elektronisch slot. Het bestellen en aanleveren van materialen voor het schilderwerk is op een gestructureerde en planmatige wijze afgehandeld.

 

In nauwe samenwerking is het gehele bestel traject van A t/m Z geregeld. Met onze projectleider en de vakmannen op het project zijn er afspraken gemaakt over het aanvullen van de voorraden, de bezoekfrequentie, de behoefte aan aanvullende producten en over de voortgang van het project.

Bij de opstart zijn er voldoende non-paint materialen in de container neergezet. Eind van het project zijn de niet gebruikte materialen retour genomen. De benodigde producten voor het gehele project zijn dus niet in één keer geleverd.

 

Onze vaste contactpersoon vanuit Sikkens Gelderse Poort, Frank Schiphorst, is iedere week op het project geweest om de verfvoorraad en non-paint materialen te controleren en aan te vullen en om contact te hebben met de schilders en uitvoerder. Om zo ook precies te weten wat er speelt en de vakman te ontzorgen. Door de directe beschikbaarheid van de materialen is de efficiëncy vergroot. Op ons verzoek is het inzamelen van chemisch afval (lege verfbikken) ook meegenomen. Deze aanvulling sluit perfect aan op de onze visie met betrekking tot duurzaamheid.

Er wordt minder materiaal verbruikt en we produceren zo dus ook minder afval. Dit sluit perfect aan op de onze visie met betrekking tot duurzaamheid!

Conclusie
Is deze service de oplossing en levert het meerwaarde op bij grote en langdurige projecten?

 

Maarten Aarts, Technisch Adviseur en begeleider van deze pilot vanuit Hendriks SGR: ‘Overall is de conclusie dat er gemiddeld zo’n 5% rendement behaald wordt. Er wordt minder materiaal verbruikt en we produceren zo dus ook minder afval. Hiermee gaan we dus een flinke verspilling tegen. Ook in het werk levert het ons tijd op. Denk alleen al aan de vermindering van rijbewegingen.   

Vooral de lagere afvalstroom scheelt ons veel werk. Wij scheiden alle afval zoveel mogelijk en hebben werkzaamheden als het leegsoppen van de lege verfblikken, blikken persen en het afvoeren van het chemisch afval nu dus niet bij ons in huis. Ook het just-in-time principe werkt gewoon heel efficiënt.’

Het moge duidelijk zijn: we hebben met Frank van Sikkens daarom momenteel meer projecten lopen met zo’n container.

De voordelen nog even op een rijtje:

  • Minder verspilling en afval: we hebben het verbruik van materiaal en afval met 5% kunnen reduceren;
  • Efficiënt proces: gedegen voorbereiding in de opstartfase en begeleiding tijdens het project;
  • Altijd beschikbaar: 24/7 toegang tot de verf en non­paint voorraad in de container;
  • Minder faalkosten: grip op bestellingen voor grote en langdurige projecten;
  • Tijdswinst: de juiste producten op juiste moment op juiste locatie aanwezig;
  • Persoonlijk: totale ontzorging afgestemd op onze behoefte;
  • Hogere kwaliteit: doordat producten gezien de geventileerde en verwarmde container continu op temperatuur zijn, zijn de producten beter toepasbaar met een hogere kwaliteit tot gevolg. Ook door het toegenomen contact met specialist van Sikkens hebben we het vaker over de gemaakte kwaliteit.

De resultaten delen we met plezier. Heeft u ook een (nieuw) product (of dienst) dat getest moet worden. Wij testen het graag in de praktijk. Neem gerust contact met ons op!

Onderhoudspartner van onder meer:
TBV Wonen
Portaal
Area
Thuisvester
Joost
VB&T
Pivot Park
Frencken
Bo-ex
Mooiland
Casade
Brabant Wonen
MVGM
Thius
Onderhoud NL
Woonpartners