Woonwaarts is een woningcorporatie met woningen in Nijmegen en omgeving. Voor hen verzorgen we momenteel de renovatie van ruim 100 woningen in Beuningen. Daarbij zijn de keukens, badkamers en toiletten in het bijzonder aan vervanging toe. Om eens te peilen hoe we het doen, stelden we vijf vragen aan Hans van Uden, opzichter planmatig onderhoud bij Woonwaarts.
Wat moet er precies gebeuren in de woningen?
“We willen ons woningenbestand in Beuningen zo snel mogelijk up-to-date maken op het gebied van keukens, badkamers en toiletten. Daarbij gaat het feitelijk om een inhaalslag, want in veel woningen is de inrichting van die ruimtes echt aan vervanging toe. We hopen de totale opdracht in een tijdsbestek van vier jaar te realiseren.”
Waarom hebben jullie ervoor gekozen om ons daarvoor in te schakelen?
“Het is een arbeidsintensieve en omvangrijke klus, waarbij meer komt kijken dan alleen kwaliteit en een strakke planning. Goede communicatie met de bewoners is bijvoorbeeld ook essentieel. Dat vraagt om mensenkennis, flexibiliteit en échte aandacht. Renovatie van bestaande bouw is wat dat betreft echt een vak apart. Gelukkig beheersen jullie dat als geen ander.”
Waarom is die bewonerscommunicatie zo belangrijk?
“Er gebeurt nogal wat bij de bewoners thuis. Door onze werkzaamheden kunnen ze hun keuken, badkamer en toilet zeker een week niet gebruiken. Dat is best een heftige verandering voor veel mensen, ook al is het natuurlijk maar een tijdelijke. Maar juist omdat het zoveel impact heeft, is het belangrijk dat je de werkzaamheden goed afstemt met elke individuele bewoner en rekening houdt met zijn of haar persoonlijke situatie en voorkeuren. Uiteindelijk willen we dat bewoners zo min mogelijk overlast ervaren van onze werkzaamheden.”
Heb je een goed voorbeeld van die persoonlijke aanpak?
“Een van de bewoners in de wijk was hoogzwanger. Eigenlijk zou haar woning pas over een paar maanden aan de beurt zijn. Maar toen jullie dat hoorden, hebben jullie de werkzaamheden in haar woning naar voren gehaald in de planning. Een week na de oplevering is ze bevallen. En kon ze in alle rust, met een schone en gloednieuwe keuken, genieten van die kleine. Dat is nou precies wat we bedoelen met een persoonlijke aanpak.”
Het project loopt nog wel even… ben je tevreden over onze aanpak?
“We zijn supertevreden. Alle werkzaamheden verlopen perfect volgens planning en ook de bewoners zijn tevreden over de uitvoering én het opgeleverde werk. Toen ik laatst even ging kijken, trof ik jullie medewerkers aan voor de deur van een bewoonster die die dag negentig jaar werd. Daar stonden ze uit volle borst 'Lang zal ze leven' voor haar te zingen. Dat zegt veel over de wijze waarop jullie te werk gaan. Petje af dat jullie waarmaken wat jullie beloven.”
Werkzaamheden: